YRK Lese- og skriveverktøy gir elevene støtte i arbeidet med å lese og skrive tekster. Ressursen er utarbeidet for norsk Vg2 yrkesfag og egner seg særlig godt for minoritetsspråklige elever, elever med behov for lese- og skrivestøtte og for elever som motiveres av yrkesrelevans i norskfaget. Ressursen er først og fremst for norskfaget, men kan også brukes tverrfaglig.
YRK Lese- og skriveverktøy gjør norskfaget yrkesrettet og relevant gjennom tekster som er
valgt ut spesielt for elever på yrkesfag. Ressursen inneholder sjangrene
appell, søknad og CV, debattinnlegg, dikt, fagartikkel, fortellende
tekster, instruksjon, yrkesintervju, logg, rapport og reklame. Med teksten i
sentrum får elevene jobbe med en rekke oppgaver innenfor tekstforståelse,
grammatikk og egen skriving.
Hver tekst har:
- begrepsforklaringer
- førlesningsoppgaver, tekstforståelses- og refleksjonsoppgaver
- skriftlige og muntlige fordypningsoppgaver
- selvrettende språkoppgaver
- skriverammer, disposisjon og huskelister
- Kompetansemål
YRK Lese- og skriveverktøy har tekster for programområdene på Bygg- og anleggsteknikk. Til
skolestart 2024 vil vi også ha tekster for helse- og oppvekstfag. Ressursen vil
etterhvert bygges ut med innhold for de andre utdanningsprogrammene på
yrkesfag.
Forfatter: Elisabeth Lønning er
lektor med master i nordisk didaktikk fra Universitetet i Oslo. Hun har også
allmennlærerutdanning fra Høgskolen i Sør-Trøndelag. Elisabeth Lønning Bueie
jobber til daglig ved Lillehammer vgs. Nord der hun underviser i norsk for
yrkesfag, påbygg og studieforberedende. Hun har tatt videreutdanning i
andrespråkspedagogikk, og har i flere år hatt ansvar for oppfølging av de
minoritetsspråklige elevene. Elisabeth Lønning Bueie er medlem i fagnemnda til
Utdanningsdirektoratet for norsk kort botid vg3. Hun har vært lærerspesialist i
arbeidet med minoritetsspråklige, og har mange års erfaring som norsklektor fra
ungdomsskole og videregående.